creatieve sessies

Nieuwe ideeën bedenken. Bestaande concepten met behulp van creatieve ideeën verbeteren. Klantenpanels of gebruikers creatief laten denken over vernieuwing of verbetering. Klanten, verkoop en productie gezamenlijk nieuwe ideeën laten bedenken.

Ik ontwerp en begeleid processen waarin de kans vergroot wordt dat een groep in korte tijd iets nieuws bedenkt, zoals een nieuw product. En ik kan organisaties adviseren over hoe ze dergelijke processen kunnen vormgeven.  

Ik zoek vooral naar mogelijkheden om groepen divers samen te stellen. Diversiteit helpt de creativiteit. En ik zoek naar mogelijkheden om een veilig klimaat te maken in die groepen. Als er hiërarchische verschillen zijn bijvoorbeeld, of klanten en leveranciers zitten gezamenlijk in een groep, of domweg veel mensen zitten bij elkaar die elkaar niet kennen etc. Ik besteed veel aandacht aan hoe je een creatief en constructief klimaat maakt in een groep. Omdat daar de ruimte ontstaat voor het krijgen van nieuwe ideeën. Andere aandachtspunten zijn: het verhelderen van het vraagstuk. Wat is precies de taakstelling waaraan we werken? En: wie gaat er iets doen met de ideeën die eruit komen? Wie, met andere woorden, is de ‘eigenaar’? 

Ik maak al meer dan 20 jaar programma’s op het gebied van creatief denken. Ik heb dit werk vaak in internationale bedrijven gedaan als Unilever, Shell, Danone en Novartis. Ik heb een netwerk van internationaal werkende consultants die we hierbij kunnen inschakelen.

le veritable
voyage de
decouverte
ne consiste
pas a chercher
de nouveaux
paysages
mais a avoir de
nouveaux yeux.

marcel proust