creativiteitstrainingen

Wat levert het op: dat je zelf creatiever en constructiever wordt; en leert hoe je creatief denken bij anderen, in een team, kunt bevorderen. 

Creativiteit is de brandstof voor innovatie. Je moet nieuwe ideeën kunnen bedenken om iets nieuws te maken en in de markt te zetten. Die creativiteit kun je leren. In die zin is het een ander soort creativiteit dan die van een kunstenaar. De pianist of de beeldhouwer of de dichter heeft een gave. Iets bijzonders dat je niet zomaar kunt leren. Bij de creativiteit die in organisaties nuttig is, gaat het erom dat je meer en interessantere ideeën kunt krijgen en maken op momenten die je wilt. En die soort creativiteit kun je dus wèl leren! Ook kan creatief denken heel nuttig zijn als het gaat om taaie vraagstukken, die blijven bestaan of terugkeren ondanks vele inspanningen. 

Mijn focus ligt op het bedenken van nieuwe ideeën in een groep. Ik besteed veel aandacht aan hoe je een creatief en constructief klimaat maakt in een groep. Hoe dat de bedding is voor nieuwe ideeën. En hoe je als individu daar invloed op kunt uitoefenen. 

Leren door doen staat centraal. We werken steeds aan de hand van vraagstukken van deelnemers. Iedereen brengt om de beurt een casus in waarvoor we als groep nieuwe ideeën en oplossingsrichtingen bedenken. Bij-effecten van deze trainingen zijn dan ook dat deelnemers met inhoudelijke plannen naar huis gaan. En dat iedereen een grotere kennis heeft van vraagstukken van collega’s in andere delen van het bedrijf.  

Le veritable
voyage de
decouverte
ne consiste
pas a chercher
de nouveaux
paysages
mais a avoir de
nouveaux yeux.

Marcel Proust